Bergen en dalen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Maaike Buuren - WaarBenJij.nu Bergen en dalen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Maaike Buuren - WaarBenJij.nu

Bergen en dalen

Door: maaikebrasil

Blijf op de hoogte en volg Maaike

20 December 2011 | Thailand, Bangkok

Sawadee-kah!
De afgelopen week was een week van bergen en dalen (letterlijk en figuurlijk), dus tijd voor een nieuw verslagje.
Woensdag de 13e hebben Iverna en ik een dagje geholpen op de farm. Na opnieuw een super interresante les over plantjes en boompjes, zijn we met de hele groep naar de rivier gegaan. Want waarom zou je cement voor de fundering en kool voor het vuur kopen in de winkel, als je ook gewoon stenen voor de fundering en brandhout bij de rivier kan vinden! De sterke mannen zijn op zoek gegaan naar de stenen. Wij hebben hout aan de overkant van de rivier gesprokkeld en deze in de rivier gegooit, waarna Iverna en een paar anderen stroomafwaarts in de rivier stonden om de stukken hout te vangen. Wat een teamwork. Het was echtsupergrappig, en die eigenaar van de farm vond het ook helemaal leuk. Daarna hebben we nog wat blaadjes geplukt voor het avondeten. Ook zijn we rondgeleid in het dorpje en hebben we de lokale rijstwhiskey geproeft, lekker!
De volgende dag zijn we op een trekking gegaan. De eerste dag raften en de longnecks bezoeken, de 2e dag lopen door de bergen. Het raften was leuk en mooi, maar het water was helaas niet zo woest.
En de longnecks.. dat was echt zo stom! Even voor de duidelijkheid, longnecks is een bevolkingsgroep die rngen om de nek draagt waardoor ze een optisch langere nek krijgen.
Het was een plek met alleen maar soevenierskraampjes, en de helft van de mensen sprak gewoon Engels. De man vertelde ons ook dat ze longnecks van hier naar Chang Mai hadden gehaald en daar een dorp hadden gecreert, alleen voor de toeristen! Zo nep dus, en het voelde echt als mensen i.p.v. aapjes kijken. Maargoed, goed om te weten dat zulke dingen ook bestaan.
's Nachts sliepen we bij hilltribes, traditionele volken die leven in de bergen. Dat was gezellig. We hebben nog wat Thais geleerd en heerlijk gegeten.
De volgende dag was zwaar. Maar heel mooi. Bergen, dalen. Tropisch regenwoud, dorpjes en akkerbouw tegen de heuvel op. We zijn 6 x omhoog en naar beneden gelopen met z'n 3tjes (if, ik, de gids) en de gids heeft nog wat leuke dingetjes vertelt over de lokale bevolking. Na een aantal uur waren we weer in de bewoonde wereld. Op weg terug naar Tacomepai.
We hebben nog een avondje en een nachtje doogebracht bij Tacomepai. De volgende ochtend hebben we heerlijk gebaddert in de 'hot spring', een soort rivier met heerlijk warm water van een natuurlijke bron. Daarna hebben we dag gezegt tegen de groep en ons prachtige hutje tussen de rijstvelden, koeien en bergen.
Op naar de andere kant van het land: het verre Zuiden!
Helaas lukte het niet op de trein te nemen, dus hebben we de bus genomen. Meer dan 24 uur en veel mooie uitzichten later waren we dan op plaats van bestemming: Krabi! Met een Russisch meisje zijn we naar een lekker goedkoop hostel gegaan (2,50 p.p.) En nu zijn we op een mooi eiland, Ko Yao Noi. Deweg hier naartoe was nog een verhaal opzich. We gingen, om te besparen, met de local bus, maar deze bleek overal te stoppen om spullen en hier en daar een persoontje in te laden; een bus en vrachtwagen in een dus. Het duurde wat langer, maar het was des te leuker. :) En de boottocht was ook heerlijk.
Helaas nu een dal. We waren naar dit eiland gekomen omdat je hier een homestay kan doen met lokale vissers en kon zien hoe zij dat doen, en hoe ze leven. De homestay doen we nu, maar voor het eten met het gezin en het meegaan met de vissers vragen ze belachelijke prijzen. Een dompertje dus. Gelukkig is het een redelijk onontdekt eiland bij toeristen, en het was dus ook erg leuk om vandaag rond te touren met de scooter. We kwamen een Thai tegen die ons een prachtig strand heeft laten ontdekken. Over een kronkelig paadje, via een strand, over de rotsen, op naar een verlaten strandje! Echt super. En we vonden ook nog een kokosnoot die ik zowaar zelf heb geopent :) 'T was heerlijk.
Die Thai kon trouwens geen Engels, en het is zo grappig hoeveel je nog van elkaar begrijpt zonder dat je elkaars taal kent.
We hebben verder het eiland verkent. Hele aardige locals hier die nog heel primitief leven ook.

Dat was het dan weer.
Sommige dingen klinken zo idyllisch haha. Maar op het moment zelf voel ik me ook echt zo, in een idylische situatie, hihi.
Het blijft genieten. :)

Groetjes!!

• 20 December 2011 - 14:04

Eveline:

Ik vroeg me al af wat een lange nek was, maar gelukkig leg je het uit

• 20 December 2011 - 15:02

Ties:

Hoi Maaike,
    Ik wens je nog veel pieken (enaf en toe een dalletje, want dat hoort er ook bij).
    Ties

• 20 December 2011 - 17:17

Maaike:

Abje!

Reizen doe je toch al genoeg, dus die paar uur in de bus maken dan al niks meer uit!

We moeten binnenkort maar weer eens skypen!

xx

• 22 December 2011 - 21:50

Stef:

Goh, wat zijn jullie actief. Ik zou ik er zelf aardig moe van worden, maar jullie halen er echt alles uit. Veel plezier met de laatste paar weken. Pappa.

• 26 December 2011 - 15:08

Eveline:

Op tweede kerstdag nog een keer je blog gelezen. Leuk om de nieuwe foto' s van Iverna te zien. Liefs

• 27 December 2011 - 11:54

MArion:

Ha Ladies,

mooie avonturen en leuke beschrijving! Ik geniet op afstand met jullie mee. Ben benieuwd of en zo ja hoe jullie Kerst gevierd hebben. En dan oud en nieuw: helemaal op zijn Thais? Met van die brandende ballonnen? We horen het wel weer. Geniet er van, iig.

• 27 December 2011 - 16:51

Ynske:

He maaike wat stoer van jullie! En wat schrijf je leuk! Geniet ervan en nog vele mooie en bijzondere ervaringen gewenst! :)) groetjes ynske( ben dagje bij je moeder)

• 27 December 2011 - 23:47

Wat klinkt het allemaal ontzettend gaaf! Hoop dat jullie een leuke kerst hebben gehad, helaas geen witte, of toch wel door de hagelwitte stranden?:) Doe voorzichtig en have fun meiden, dikke kus xxx