Geluksvogels - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Maaike Buuren - WaarBenJij.nu Geluksvogels - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Maaike Buuren - WaarBenJij.nu

Geluksvogels

Door: maaikebrasil

Blijf op de hoogte en volg Maaike

02 Maart 2012 | Indonesië, Ubud

Geluksvogels?
Nee, deze keer hebben we niet een of andere tropische vogel gespot. Wij ZIJN de geluksvogels :)
Na ons dagje stad zijn we naar een toeristisch strandplaatsje gegaan. Niet helemaal ons ding maar toch leuk vor zo nu en dan. En deze keer zeker; we hebben namelijk gesurft! Heel grappig, op het strand staan gewoon locals die voor een lage prijs surfles aanbieden. Na de les hebben we gezellig met de locals op het strand gezeten en een beetje het stadje bezocht. Nu is het voordeel van een toeristenplaats dat er veel toeristen zijn. :-) En toeristen feesten! Dus zijn we in de avond uitgegaan. Dansen, karaoke, het was echt super.
Om onze surfskills een beetje op te krikken zijn we de dag erna weer gaan surfen. Het blijft wel lastig hoor. Met wat tropisch fruit en gezelschap van de locals hebben we op het strand gezeten, om vervolgens te genieten van een massage.
Genoeg toeristendrukte, op naar het idyllische strand! Houten restaurantjes aan zee met schattige rooms-for-rent -> Balangan Beach. Hier hebben wij 3 nachtjes doorgebracht. Echt superlieve locals die het restaurantje hadden. Helaas was Iverna ziekjes, dus hebben we het rustig aan gedaan (wat overigens niet de slechtste plek was om ' vast te zitten'; zonsondergang, zeelucht, surfers kijken etc). Wel zijn we met een scootertje rondgereden. Beginnend bij een prachtige tempel gebouwd op een klif zijn we doorgereden naar Uluwatu, een echt surfersstrand/dorpje. Uiteindelijk hebben we nog een supermooi strand bezocht en een vismarktje. Het landschap hier is echt superschattig trouwens. Het zijn allemaal kleine bochtige weggetjes langs knusse en kleinschalige weilandjes.
Op naar onze volgende bestemming; Ubud. Ubud is bekent uit het boek Eat Pray Love, die ik nu ook maar aan het lezen ben, hihi. Het is een heel artistiek stadje en het staat er ook bekent om dat mensen hier altijd blijven hangen. Volgens mij is ons dat ook een beetje overkomen, aangezien ik dit nu vanuit, jawel, Ubud typ! De stad zelf vind ik niet heel speciaal, maar er hangt een hele open sfeer en de omgeving is super. Zo hebben we verspreid over de dag 3 Nederlanders, 2 Fransen, een Engelsman en nog 2 Franse meiden ontmoet. Gewoon in een restaurantje, omdat het regende of omdat iemand een boek las die jij ook kent ofzo. In de avond zijn we nog naar een barretje gegaan met super muziek en supergezelschap van 2 Engelsen die in Indonesie wonen. Waarschijnlijk gaan we hen later nog opzoeken.
Tijdens de avond daarna was daar dan de volgende geluksvogels-verrassing. Net voordat we van plan waren te gaan slapen zaten er een aantal Balineze jongens op het stoepje. Natuurlijk vroegen ze of we erbij wouden komen zitten. Nou ok dan, 5 minuutjes! Maar ze bleken echt superaardig te zijn, en we konden wel het dorpje van een van de jongens bezoeken. Dus de dag erna hebben we een fietsje gehuurd en zijn we in de omgeving gaan fietsen. Supermooi! Kleine dorpjes, vrouwen met manden op 't hoofd, auto's volgeladen met kippen, schattige winkeltjes, en natuurlijk prachtige rijstelden. Na 10x vragen zijn we dan uiteindelijk beland in Bongkasa, het dorpje van een van de jongens. Hij heeft ons alles laten zien; zijn huis-in-aanbouw, zijn familiehuis, de rivier, de plantages. En we zijn ook nog wat wijzer geworden over de cultuur, het hindoeisme en de planten. In de avond heeft hij ons, samen met een vriend van hem, meegenomen naar een local restaurant. Superlekkere gegrillde makreel, sausjes, indonesische salade, rijst. Jum!
Gister zijn we weer op pad gegaan met de 2 jongens! Ze hebben ons meegenomen naar een waterval en een meer in de bergen. Lekker bootje gevaren. :-) We hebben onderweg heerijk fruit uitgeprobeerd en s avonds hebben we slak (jawel!) en paling gegeten, op Indonesische wijze. Echt, het eten is superlekker, al verslaat het Thailand toch niet. We zijn nog naar een lokale volleybalwedstrijd gegaan, goede sfeer. Daarna kwamen er nog wat vrienden met een gitaartje en met goede stemmen; Maaike blij!
Geluksvogels! Echt, het is echt zo leuk om met de lokale bevolking het land te zien. In het begin in Bali moest ik nog wat wennen aan de mensen omdat ik ze met Thaise vergeleek. Thaise zijn echt heel puur en vriendelijk terwijl ze je hier toch wat meer als toeristen zien. Daarmee bedoel ik dat ze soms irriterend lang 'taxi taxi yes yes' naar je roepen, je 3x meer betaald in een local winkel dan de locals zelf etc. Maar nu we met die jongens op stap zijn geweest hebben we wel de pure bevolking gezien. Het zijn wel echt warme en gastvrije mensen en wij zi'jn natuurlijk ook toeristen en daarmee hun inkomen. En het is super om al die ceremonies en gebruiken te zien van het Hindoeisme.

Wij vermaken ons dus nog wel de laatste weekjes! Het weer is warm met hier en daar een buitje, maar dat kunnen wij hebben. ;-)

Groetjes! Maaike

P.s.
Nog een leuk belevenisje;
Al die massages gaan wel een beetje vervelen na een tijdje (grapje!), dus dachten wij dat het leuk was om de kunst van het vak zelf te leren. Omdat dit niet echt standaard is moesten we creatief zijn. Zo zijn we gewoon wat massageshops afgegaan om te vragen of ze het ons konden leren. Na een paar keer proberen hebben we een superdeal gemaakt. Samen met 2 franse meiden die we ontmoet hadden, hebben we 3 uur les gehad! De kosten? 20 euro, 3 uur voor z'n 4en. Geen geld. ;)

• 02 Maart 2012 - 09:45

Mariëlle:

Dus, als je terugkomt krijg ik vet chille massages :) Dat is fijn!!

xxx

• 02 Maart 2012 - 10:25

Otto:

Hoi aaik!

Wat een avonturen allemaal!

Over een maandje ben je weer terug en daarna alweer met ons naar China, wat een zwaar leven heb je toch..

xx

• 02 Maart 2012 - 12:07

Thom:

Ik weet een beter aanbod, als je terugkomt leer je het Mariëlle ook zodat zij mij massages kan geven :D

• 02 Maart 2012 - 12:09

Thom:

en nog iets,
    Superchille foto's!

• 02 Maart 2012 - 21:20

Mama:

Ik wil ook op de wachtlijst voor zo'n balineze massage!

• 03 Maart 2012 - 15:54

Mama:

Leuke foto's.

• 04 Maart 2012 - 12:37

Ties:

Nou Maaike, dat klinkt allemaal super. Kom je nog wel terug?
    Groeten, Ties

• 05 Maart 2012 - 15:40

Christa:

Het enthousiasme spat er nog steeds vanaf! Op zo'n grijze hollandse dag als vandaag is het heerlijk om even in jullie zonnige tropische sfeer te kunnen verkeren. Ga zo door nog even!!

• 07 Maart 2012 - 13:09

Wat een geweldig avontuur maken jullie mee! En die foto's, echt heel vet!!! Dit schrijf ik terwijl ik bedroefd uit mijn kleine studentenkamertje naar de regen buiten zit te staren :P zucht....

Geniet er nog even van en ik kan niet wachten om al je verhalen te horen als je weer thuisbent.
    Dikke kus