Chasing the cows! - Reisverslag uit Lismore, Australië van Maaike Buuren - WaarBenJij.nu Chasing the cows! - Reisverslag uit Lismore, Australië van Maaike Buuren - WaarBenJij.nu

Chasing the cows!

Door: maaikebrasil

Blijf op de hoogte en volg Maaike

11 Februari 2012 | Australië, Lismore

Farmer Maaike, jaja! Na 2 weken boeren ben ik gevorderde in koeien achtervolgen, hekken repareren en quad rijden. En het was me een avontuur. ;)

In het regenachtige Coff's Harbour heb ik mijn laatste verslagje geschreven. Helaas bleef het regenachtig en bedreigd door overstromingen. Des te blijer waren Iverna en ik toen we de 27e naar Grafton konden, een schattig country-cowboy dorpje landinwaarts. Hier hebben we superleuk geslapen boven echt zo'n ouwelullen kroeg met paardenwedden en alles erbij. De echte Australische cultuur, veel drinken. ;)
En dat Australiers van drinken houden hebben we de afgelopen 2 weken gemerkt op de farm. Het is hier gewoonte om, zodra je de dirtroad naar je farm oprijdt, een biertje erbij te pakken. Er is immers geen politie op eigen grond.
We verbleven bij Andrew, een vriendelijke en soms wat overspannen Aussie. De eerste 2 dagen zijn we naar zijn hobbyfarm gegaan waar hij 40 koeien heeft, tegenover de 700! koeien op zijn echte farm. Omdat Andrew echt een slordig persoon is had zijn huis wel een opknapbeurtje nodig. Dus hebben we onze boenkwaliteiten weer wat aangescherpt. Ook ehb ik nog geholpen met de gevaarlijkste klus; het slangennet neerleggen onder het huis. Verder hebben we nog over zijn prachtige land gelopen en zijn we naar de andere, echte farm gereden. 1300 ha, 700 vleeskoeien, en vooral een prachtige omgeving!
We hadden geluk dat er net een koe-verkoop-adviseur kwam die dag erna. We weten nu wat een goede koe is en hoeveel ze waard zijn(rond de 800 voor een volgroeide). Ook konden we zo meteen mooi alle weilanden zien. Als mazzeltje hebben we nog een dingo gespot en 2 slangen, jaggie!
Ik ga niet dag voor dag beschrijven omdat dat iets te uitgebreid wordt. Ik moet jullie natuurlijk wel een beetje ge-entertaint houden. :)
Dus de dagen erna hebben we geholpen met eartacks indoen bij de koeien, een vastzittende quad uit de modder trekken, een pomp maken, hekken spannen, grasmaaien, koken, koeien op de truck laden etc. Het was wel jammer dat we in het begin niet altijd even veel konden helpen, maar gelukkig veranderde dat toen we quad leerden rijden! Zo konden we zelf rondrijden en de koeien verplaatsen, of zonder hem de pomp regelen.

In het weekend heeft hij ons meegenomen naar Yamba, een kustplaats. Hier zijn we met zijn speedboot gaan varen zaterdagavond en zondagmorgen. Wat een mazzel.. supermooie omgeving, heerlijk weer (eindelijk zon!), wind in je haren. Hij had zelfs een overnachting in een caravanpark voor ons 3en en de hond geregeld. Lekker ontspannen, en de week erna weer op naar het drukke boerenbestaan. Nouja, stiekem hadden Iverna en ik ook royaal vrije tijd hoor, en was ons bestaan niet al te hard. Zo zijn we nog met de quad op paardenjacht gegaan. Want tja, 5 paardjes heb je op 1300 ha niet zomaar gevonden! Uiteindelijk hebben we de 'wilde paarden' (2 jaar niet naar omgekeken) gevonden. Ik als paardenliefhebber kon het natuurlijk niet weerstaan om er stiekem op te gaan zitten. En het ging nog goed ook! Zonder zadel in de wilde natuur rustig aan rondgehobbeld.. zo mooi.
Ook hebben we echt als 'kings en queens' geleeft qua eten. Andrew was een geweldige kok en heeft ons veel geleerd, helaas zijn we ook wel wat kilootjes aangekomen hierdoor.

Naja, je moet het eigenlijk gewoon meemaken, zo 2 weken samenleven met een Aussie boer. Maar het was echt een super ervaring, vooral ook omdat we meer een team waren met zijn 3en i.p.v. gratis hulpjes ofzo. Het is gewoon mooi om eens op een andere, meer harde manier te leven. Je wordt echt supervies met modder, plantenzaden, spinnen, rupsjes en dingen die ik niet wil weten. ;) De werkhond werd 3x geslagen omdat hij de commando's niet goed opvolgde. Soms sta je een halve dag in de hete zon zonder eten en drinken. Maar het is gewoon bijzonder om het te ervaren. We hebben superveel fun gehad en ik ga de omgeving en de koetjes echt missen.

Misschien de modder ook nog wel.. :)

Xx

  • 11 Februari 2012 - 09:21

    Mama:

    Word je nu toch boerin? Daar had je het vroeger wel over. Super om te lezen, het lijkt me een hele bijzondere ervaring. Koeien, paarden, een "werk"hond en al die griezelige beesten. Gaan jullie nu naar Gert Jan en Lara?? Liefs

  • 11 Februari 2012 - 18:42

    Sanne:

    Klinkt superleuk! Echt vakantie-achtig...
    En ik ben zooo jaloers op het zonnetje daar... hier is het alleen maar sneeuw en ijs! Jij zweet je dood, ik vries me dood op mn werk :P

    xx

  • 12 Februari 2012 - 08:30

    Michel:

    Top jullie avonturen. Jullie bewijzen dat je onder zoveel verschillende omstandigheiden er steeds weer wat moois van kunnen maken. Wel heftig van dat slangennet onder het huis ..........sIk ben weer beniuewd naar jullie volgende tocht ! groet van Michel

  • 12 Februari 2012 - 20:17

    Thom:

    En ik mezelf zielig vinden met 2 weekjes tentames leren :P
    Daartegenover hebben wij superveel sneeuw nu in Nederland :o Er was zelfs een week lang ongekende 11 stedentocht gekte omdat het 10 dagen lang vrieste (zelfs ik kreeg de koorts beetje te pakken..)

    Maar dat lijkt nu ook allemaal over te gaan. Ook al was het supervet met Marielle eventjes over het ijs heen te glijden haha.
    Toch kan ik niet wachten op het zonnetje ;)

    good luck there cowgirl!

  • 13 Februari 2012 - 10:47

    Mariëlle:

    Hello Ab the farmer!

    Dus jij gaat boerkunde studeren als je terugkomt?
    Weer een leuk verhaaltje heur! Je hebt het zo te horen steeds meer naar je zin daar in aussieland :) Was het trouwens een beetje leuke boer?? Straks wordt je zijn boerin :)

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 27185

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2017 - 15 Januari 2018

Uganda

06 November 2011 - 04 April 2012

Thailand, Australie en Indonesie

10 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Brazilie!

Landen bezocht: