Een maand vol contrasten - Reisverslag uit Pai, Thailand van Maaike Buuren - WaarBenJij.nu Een maand vol contrasten - Reisverslag uit Pai, Thailand van Maaike Buuren - WaarBenJij.nu

Een maand vol contrasten

Door: maaikebrasil

Blijf op de hoogte en volg Maaike

08 December 2011 | Thailand, Pai

Hallo!

Wat gaat de tijd snel. We zijn namelijk al een maand + een dag in Thailand! Hoe we dat hebben gevierd lees je straks..
Ondertussen heb ik ook al een keer 2 dagen geen woord tegen Iverna gezegt. Ruzie? Je zult het lezen.. :)

Eerst terug naar het vorige verslag. De dag na ons vorige verslag hebben we een aantal uur in het winkeltje gezeten. Het was zo grappig, een paar Thaise kwamen gezellig bij ons zitten en lieten ons een Thaise lekkernij proeven. Die avond zijn we erachter gekomen dat wij wat wereldgeorienteerder zijn in NL dan de mensen hier. We vroegen aan de Thaise jongen hier of hij wist waar NL ligt. Nou nee.. Hij wist nog net Tjailand te vinden hahah. USA? Geen idee. Europa, Afrika, zelfs de buurlanden Laos en Cambodja wist hij niet!! Zo maf. We hebben nog liedjes gezongen en naar de sterren gekeken met zn 3tjes en daarna zijn we lekker gaan slapen.
De dag daarna begon ons volgende avontuur! Met de nachtbus zijn we naar Chang Mai gegaan. Tussendoor hebben we nog zo'n mega winkelcentrum bezocht, wat een hemel! Na een week vegatarisch en gezond, hebben we hier de lekkerste dingetjes gekocht. Ze hadden zelfs kaas, maar die was 15 euro ofzo, dus dat ging een beetje boven budget.
In Chang Mai weer op een superplekje geslapen, en met de fiets alles een beetje verkent. We weten nu hoe je over een superdrukke weg met een fiets kan in en uitvoegen, hihi. In de avond was er een leuke en superdrukke avondmarkt waar we heel veel chocoladetaart hebben gegeten. De volgende dag hebben we een artistiek wijkje van de stad bekeken, erg leuk. Als we onbeperkt ruimte hadden gehad, hadden we nu al zo'n 10 kilo aan prachtige beeldjes, kleding, potjes en pannetjes gekocht..
En terwijl jullie op 5 dec braaf sinterklaasliedjes aan het zingen waren, stonden wij te luisteren naar het Thaise volkslied. Het was namelijk de verjaardag van de koning, en de koning is heilig in Thailand! Verder hebben we niet veel meegekregen van de feestdag, op wat superhard knallend vuurwerk na.
6 dec hebben we weer iets heel bijzonders gedaan. De dag begon met shoppen naar lelijke wijde witte kleding op een Thaise markt. Waarom dat nou?
Omdat.. We min of meer geervaard hebben hoe het is om een monnik te zijn! Na een superleuke introductie over het boeddhisme, verteld door een monnik, hebben we 2 dagen in een soort tempel doorgebracht met een groepje reizigers. We moesten wijde witte kleding aan(vandaar het shoppen), zongen elke keer voor het eten een soort boedhistisch lied, en hebben gemediteert. Dit alles onder leiding van een monnik. En het bijzonderste voor mij misschien nog wel; 2 dagen niet praten. Dus helaas jongens en meisjes. Na een maand nog steeds geen ruzie met Iverna. ;)
Het was echt een superbijzondere ervaring. De monnik was erg inspirerend. Ook was het leuk om het samen met en groep mee te maken. De 2e dag hebben we nagepraat over wat ieder ervaarde tijdens het mediteren en over het boeddhisme. Naja, het is een beetje moeilijk om het door op te schrijven uit te leggen, want zoals het boeddhisme zegt: je moet het zelf ervaren. Maar het was echt een mooie ervaring, ik heb er veel geleerd!
Gister zijn we verdergereisd naar Pai. Het monnikgebeuren lijkt al zo lang geleden, omdat dit echt 180 graden anders is. Het is echt een superleuk compact stadje, met heel veel hippies/muzikanten/backpackers. Geen diepgang maar gewoon lekker socializen en gezelligheid.
En het was zo grappig gister. Omdat we er een maand waren, dachten we; we gaan luxe uit eten. Dus wij zitten daar zo in een veel te duur Westers cafe, en toen dachten we: dit is helemaal niet leuk! We gaan gewoon lekker op de markt allemaal kleine dingetjes eten. Zo gezegt, zo gedaan. No regrets :)
Maar, om ons 1 maand in Thailand toch nog te vieren, zijn we naar de rivier gelopen en hebben we vuurwerk afgestoken! Dat zagen we toevallig, dat je vuurwerk kon kopen en blijkbaar mag dat gewoon in Thailand. Dus zo hebben we het niet via duur eten, maar via mooi vuurwerk gevierd. :) Daarna zijn we naar een gezellige bar gegaan en hebben we nog gefeest, met een superleuk bandje.

Zo springen we van het ene in het andere avontuur. Ik hoop vooral dat de volgende maand zo mooi moge zijn als afgelopen maand!

Groetjes!

Nog heeel kort iets over Boeddhisme.
Het is een soort filosofie die eigenlijk zegt dat je flexibel moet zijn en je niet te veel moet laten beinvloeden door je emoties. Dit doe je d.m.v. practise: door te mediteren. Zo train je je mind en maak je deze stabiel. Focus op je blije gedachten en emoties, maar laat je niet uit het veld slaan door negatieve emoties en gedachten. Accepteer dat dat ook bestaat en laat het voorbij gaan. Realiseer dat emoties inmermanent zijn. Heb geen verwachtingen, leef in het nu. Denk niet; als ik dat en dat heb zal ik blijer zijn. Echte blijdschap vind je in jezelf.

Zoiets is het even in het kort. Het is, zoals ik het intreteer, ook meer een gedachtegang dan een geloof. Ze zeggen ook niet dat je boeddhist moet zijn om goed te doen. Als je maar je mind traint om eigenlijk het leven te accepteren zoals het is.

• 08 December 2011 - 09:14

Sam:

Leuk om te horen dat jullie 't nog zo naar jullie zin hebben! :D Klinkt heel gezellig en ook erg leerzaam. Blijf schrijven, en nog veel plezier! :)

• 08 December 2011 - 09:21

Eveline:

Jeetje, zijn jullie pas een maand weg. Het lijkt veel langer. Jullie hebben ook al zoveel beleefd. Het boedhisme spreekt mij ook erg aan, leuk dat je daar zo mee bezig bent. Hoor er graag meer over als je terug bent.

• 08 December 2011 - 09:50

Ties:

Wanneer beginnen jouw boedhistische sessies in Nederland?

• 08 December 2011 - 12:39

Sanne:

Meiden, ik ben zoo jaloers! Al die leuke uitstapjes/plekken/mensen en nu ook nog een boeddhistisch klooster...
    Ik ga nu fijn mijn Boeddhismestof leren, wat helaas iets uitgebreider is dan jouw interpretatie :P

Lots of fun!
    xxx

• 08 December 2011 - 12:48

Thom:

Klinkt nog steeds eerrug leuk! En jij bent dus ook in contact gekomen met meditatie/jezelf :P Ik doe het zelf ook al een tijdje, superchil om af en toe een half uurtje totaal niks te doen (rust!)

Voor de rest blijf hem lekker doorchillen, en heb je wel genoeg condooms met al die Thaise jongens? xD

groetjes van ome Thom

• 08 December 2011 - 15:21

Eveline:

Waar blijven trouwens jouw foto's?

• 08 December 2011 - 19:50

Stef:

Dat zal niet meegevallen zijn, 2 dagen niet praten. Zullen we dat thuis ook eens doen? Paps.

• 09 December 2011 - 11:06

Chandra:

Het klinkt zo leuk! Je hebt echt al vet veel gedaan in een maand. Heb echt het gevoel dat je al veel langer weg bent. Nou veel plezier verder en ben benieuwd naar je volgende verslag. Dan ga ik nu die van Iverna lezen:p Xx

• 09 December 2011 - 17:29

Mariëlle:

he he eindelijk tijd om je blog te lezen!
    Twee dagen niet praten? Dat je dat is gelukt haha ;)
    Klinkt wel allemaal supergoed, volgens mij leer je zo veel!!
    Met mij zou je denk ik al lang al ruzie hebben haha

Nou geniet daar! xxx

• 10 December 2011 - 14:14

Karin:

wat een superreis! chillen.leuke ontmoetingen, vrijwilligerswerk, mediteren, levenswijsheden tegenkomen, en dat allemaal in een maand!! Ben benieuwd naar je volgende verhalen, ik geniet met je mee!!
    groetjes

• 11 December 2011 - 10:14

Tante Anneke:

Ik ben er stil van wat jullie allemaal ondernemen
    Een vriendin van mij hing ook de boeddhistische leer aan. Ze is ook via deze leer begraven met alle rituelen er om heen. Het duurde 2 uur het was zeer indrukwekkend dus ik kan mij voorstellen dat het je aansprak.
    Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen