Zon, zee, strand, blauwe lucht, hangmat, ... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Maaike Buuren - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand, blauwe lucht, hangmat, ... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Maaike Buuren - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand, blauwe lucht, hangmat, ...

Door: maaikebrasil

Blijf op de hoogte en volg Maaike

21 November 2011 | Thailand, Bangkok

Ja, dat klinkt best ok toch? ;)

Dat is nu, maar een week geleden was dat nog wat anders. Dinsdag zijn we meegegaan naar een basisschool omdat de man van het vrijwilligersproject daar Engels les geeft. Dat begon wat anders dan in Nederland; ze begonnen met het zingen van het volkslied en het luisteren naar praatjes. Echt bijzonder om te zien dat al die kinderen een half uur gewoon luisteren en stilstaan. Het was ook leuk om te zien dat de leerlingen veel closer zijn met de leraren. Ze knuffelen elkaar en zeggen elkaar altijd gedag. Je hebt hier trouwens ook private en publicscholen. Als je op een public school zit mag je geen lang haar hebben en op een private school wel. Echt superraar, zo kun je dus buiten school om je sociale klasse deels zien.
We hebben een aantal engelse lessen met 6jarigen bijgewoont. Dat was echt leuk, alles gaat spelerderwijs en de kinderen vinden het echt geweldig. In de middag was er een les met 11-12jarigen, en dat ging er wat rommeliger aan toe en het niveau was niet echt denderend. Ik vind het echt goed dat ze op 6jarige leeftijd al engels leren, maar wat ze tussen hun 6-11e jaar leren..? De Franse jongen die ook vrijwilliger was hebben we ook nog gezien, erg gezellig. En.. een nieuwe vrijwilliger kwam dinsdag. Een 46! jarige Engelse vrouw, maar nog zo jong van geest. We hebben echt leuke gesprekken met haar gehad, en dan te bedenken dat ze bijna de leeftijd heeft van mijn mams, haha. Maar het is wel heel grappig dat je op reis met alle leeftijden spreekt; ik besef het me eerlijk gezegt niet eens meer zo hoe oud iemand is.
De dag erna hebben we een aantal uur boompjes compost gegeven. Dat was redelijk zwaar, dus een duik in het zwembad was daarna wel lekker. We zijn nog het dorpje in geweest met die Engelse vrouw en naar een rijstmolen wezen kijken. Donderdag zijn we weer naar de school geweest. Het is supergrappig dat alles erg los is; Iverna en ik mochten zelf kiezen welke les we wouden volgen. Zo hebben we een tekenles gevolgd. Dat hield het volgende in. De leraar deed iets op het bord, terwijl alle jongens een uur lang rondrenden en alle meiden tekenden of toekeken hoe Iverna en ik een tekening maken. En ik dacht dat het bonhoeffer relaxed was, haha. Ook hebben we nog een Engelse les gevolgd van de Franse jongen. Dat ding er een stuk gestructureerder aan toe. We zijn nog even de stad ingeweest en dat was dan alweer onze laatste avond bij het vrijwilligerswerk.
Al met al was het echt een superleuke week. We hebben veel geleerd over de cultuur, de landbouw, de school. En het is gewoon leuk om op een plek te zijn en vanuit daar de omgeving te ontdekken, ook omdat het een gebied is waar totaal geen toeristen komen. En.. we hebben erg leuke mensen ontmoet. Zo ook een Engels lerares die ons aanbood via haar zus een verblijf in Surin te regelen. Daar was namelijk een olifantenfestival. Dat is toch geweldig, dat iemand die jou niet eens kent(de zus van een lerares) een hotel voor je regelt en je afhaalt van het busstation. En dat was niet het enige. Die zus heeft ons 2 fietsen gegeven, en de dag daarna hebben we daar ontbeten. Ook is ze met ons naar het festival gereden. Echt zo lief.
Naar Surin zijn we vrijdag dus gegaan. Zodra je de bus uitstapt zie je al olifanten door de stad lopen, echt bizar. Op gegevene moment fietsten we door de stad, in Thailand, naast een schattige markt, achter een olifant! Dat is toch bizar haha. Ohja, we hebben voor 1x een heerlijke vette hamburger gegeten in zo'n stom westers tentje, omdat we een week lang 3 x per dag rijst hadden gegeten.
Het olifantenfestival was erg geinig. Olifanten die voetballen, schilderen, in mooie bewaden langskomen. En.. een olifant ging touwtrekken tegen Iverna en mij en
nog 28 anderen, haha! Uiteraard won de olifant.. Toch niet sterk genoeg geworden van al dat stoeien met die 2 broers van me ;)
Misschien het leukste van ons verblijf in Surin was wel dat die zus ons ook nog mee nam naar een naar een tempel. Normaal kijk je wat rond en neem je een foto, maar zij legde ons helemaal uit hoe je moest bidden in de tempel. Dus dat hebben we gedaan, echt een mooie ervaring!
Met de nachtbus zijn we naar de grens met Cambodja gegaan om ons visa te verlengen. Dat was echt niet zo leuk omdat die mensen daar echt corrupt zijn. Je schijnt te kunnen onderhandelen want je betaald echt belachelijke prijzen om de grens over te mogen. Ik heb het geprobeerd, maar die man staarde me gewoon aan met een stalen gezicht. Dat was onze ervaring met de Cambodiaanse bevolking, we zijn namelijk meteen weer terug gegaan naar het vertrouwde Thailand.
En naar een superplek; het eiland Ko Chang! Het is echt een oerwoud, met daaromheen veel toeristisch gedoe en supermooie stranden. En superveel jonge mensen. Het is echt prima hier. We hadden de eerste 2 nachten een supermooie bungalow bij het strand, en dat voor 5 euro p.p.! Nu zijn we verhuisd naar een minder toeristisch deel van het eiland omdat hier een ander slag mensen zit. Wat meer relaxde mensen in plaats van mensen die elke dag feesten en dronken zijn. Er was bij dat hotel op het strand namelijk elke dag een strandfeest. (daar gaan we trouwens ook nog wel heen hoor) Maar zo hebben we gisteren liedjes gezongen met de medewerkers en met een gitaartje, super toch! Gister hebben we nog olifant gereden, dat was echt grappig, vooral het zwemmen met de olifant. Het leek wel een rodeo. Vandaag hebben we een boot-snorkeltrip gedaan. Echt leuk, we waren ook met een leuke groep jonge mensen. En de tourorganisator is ook echt supergezellig. Hier is het niet zo formeel van; ik werk hier en jij bent klant. Hij is meer vrienden met de gasten dan dat hij diensten verleent. Zo zit ik nu ook nog even aan de bar met hem en nog wat andere backpackers. Het is voor ons een beetje een vakantie in de 5 maanden backpacken. Het is erg leuk om op zo'n prachtig eiland te zijn en om veel mensen te ontmoeten. Morgen gaan we samen met 2 fransen naar een ander deel van het eiland waar geen toeristen komen omdat de weg erg slecht is. Er is alleen een backpackershostel, waar we dus gaan slapen. Ik ben benieuwd!

Nou, ik denk dat ik jullie zo redelijk heb bijgepraat. En nog een verrassing; Als het goed is ga ik vrijdag optreden bij zo'n strandfeest. Dat vroegen die medewerkers bij dit hostel mij n.a.v. het zingen met gitaar gister. Ik ga ' someone like you' zingen van Adele. Echt grappig, we zullen zien!

Xx

• 22 November 2011 - 19:41

Mariëlle:

Jeeej! Ook van jou weer een verslagje! Ik zei het net al bij Iverna, het is echt leuk om jullie beider verslagen te lezen, aangezien jullie er allebei heel anders over vertellen!
    (En daarnaast is het een geweldige afleiding voor die bergen opdrachten die ik moet doen, waardoor ik vannacht pas laat zal slapen...)

In ieder geval weer een leuk verhaal! En supertof dat je mag optreden! Straks wordt je nog ontdekt en wordt je een BT'er ( Beroemde Thai )

Nou kusjes vanuit het koude groningen!

• 22 November 2011 - 20:28

Eveline:

Jammer dat jullie geen heimwee hebben. Want dan zou ik een goede reden hebben om ook naar dat geweldige eiland te komen.Ik ben helemaal jaloers op jullie. Maken jullie een filmpje van het optreden van Maaike? Dat zou ik leuk vinden om te zien. Veel plezier in het onbegaanbare gebied.

• 22 November 2011 - 20:34

Corien:

Leuk dat je ondekt hebt dat je zelfs met mensen die bijna zo oud zijn als je moeder toch leuke gesprekken kunt hebben haha Doet mij goed.
    Verder heb je weer echt heel veel leuke dingen beleefd. Goed hoor. Ga zo door.

• 23 November 2011 - 07:58

Ties:

Hoi Maaike, zo te lezen heb je het super naar je zin! Geniet ervan, Ties

• 23 November 2011 - 10:43

Thom Jwz:

Superleuk om je verslagen te lezen. Erg leuk hoe je het allemaal verteld, alsof ik het zelf ook een beetje mee maak (mag ook wel met dat rukweer hier..). Nog superviel spass mede reiziger (deze jongen is naar frankfurt geweest afgelopen weekend :D)

• 23 November 2011 - 14:59

Lonneke:

super leuk maaike!! en upload nog ff wat foto's als je tijd hebt echt leuk om te zien :)
    Xxx

• 23 November 2011 - 18:22

Anne:

Hee Maaike,
    Fijn dat je het naar je zin hebt in Thailand. Heel veel succes met je optreden vrijdag!
    xx Anne

• 23 November 2011 - 21:07

Hanna:

Hey gekke maaike, het klinkt echt tof! Jealous! hahaha touwtrekken.. ben je toch niet zo sterk he? En het afdingen ga je nog wel leren, ;D Shit je moet echt het zingen opnemen.. kunnen wij ook meegenieten. Enjoy!

• 23 November 2011 - 23:30

Gerdien:

Weer zo'n geweldig reisverslag.
    We worden zo helemaal niet jaloers hoor!!
    Geniet er maar van hoor meiden.
    En ik kijk uit naar het volgende verslag.

• 28 November 2011 - 22:25

Marion En Ties:

Ha Maaike, op het terras bij ons hotel in Gambia even een groet aan jou. Ik ben met Ties mee op zakenreis. Morgen bezoeken we de minister! Fijn dat jullie het zo leuk hebben. Groet van je familie- globetrotters. marion en Ties